fredag 3 februari 2012

Nya nyanser i vardagen med linoljefärg

Nu har det rasslat till här på gården. Värmen har etablerat sig i alla våra rum i vårt stora hus. Värmesystemsprojektet är i hamn efter en hel hösts slit och jobb. Och lagom till att den första köldknäppen kom, fick vi alltså våra element varma. Jag tänkte skriva om detta snart. Innan dess ville jag visa lite förvandling som vi är skyldiga till.

På bilden här nedanför ser ni hur vårt lilla kök såg ut innan vi gjorde om det. Nu har vi egentligen inte gjort om så mycket än så länge, vårt plastgolv är kvar och kökets yta är fortfarande liten och otillräcklig. På sikt kommer vi förmodligen att bygga ett kök i en annan del av huset, men tills vidare nöjer vi oss med de små ändringar som vi gjort här. Nya beslag på köksluckorna och ny färg blev det alltså denna gång. Saker som man klarar under sin mammaledighet tänker jag. Inte så märkvärdigt för den hantverkstrogne med andra ord, men väl en trevlig förändring som märks tydligt!

Flyttlådan på bordet skvallrar om nyinflyttat. Bilden är tagen den första veckan i juni, innan vår kära Zäta kommit till oss. Bordet och stolarna har vi kvar men stolarna har vi målat vita. Köket i sin helhet var ett praktexempel på sjuttiotalets "murr" (från svenskans murrigt, förf anm).

Jag ville gärna testa att måla med linoljefärger, dels för att det är den bästa eko-färgen, dels för att resultatet kan bli bra även om det är lite annorlunda att måla med linoljefärg jämfört med t.ex. kommersiell vanlig plastfärg. Linoljefärgen använder sig dock av lösningsmedlet terpentin som är både allergi- och cancerframkallande. Inte så lämpliga ångor för en bebis att vistas i med andra ord. Och är man mammaledig med en bebis så får man se till att måla när bebis sover eller när bebis blir passad av någon annan. Så det tog lite längre tid att måla köksluckorna än vad andra målningsprojekt har gjort. I tillägg torkar linoljefärgen på 48 h jämfört med en plastfärg som tar ca 2-5 h beroende på omgivande temperatur.


På biblioteket hittade jag dessutom en väldigt bra bok om linoljefärger och dess historia, skriven av Lena Nessle. Boken hette Måla som förr. Det fanns bra med beskrivningar och instruktioner om hur man blandar till olika typer av färger, allt från heltäckande till en mindre täckande färg, dvs en lasyr. Jag ville inte att lasyren skulle vara vit, utan bröt därför en vit zinkfärg med pigmentet umbra, som jag köpte som pigment på lösvikt i affären. Umbra är en grön nyans som gav en grå/grön varm färg tillsammans med den vita. När jag blandat till rätt nyans, genom att blanda pigment i färgen, blandade jag ut med olja och sedan späddes allting med halvolja. Halvolja är en blandning (1:1) av terpentin och kokt linolja. Till skillnad från plastfärgen, blandar du din linoljefärg (pigment eller färdig färg i burk) med linolja (kokt eller rå) samt terpentin. Ju mer olja/pigment du späder med, desto klarare färg får du. Linoljefärgen kändes väldigt rinnig och tunn tyckte jag. Ett bra resultat med linolja får man bäst genom att stryka på färgen väldigt tunt fick jag veta. Inte helt lätt. Jag målade för säkerhetsskull baksidan av luckan först för att försäkra mig om tekniken innan jag gav mig på framsidan.



På auktion hittade vi bordet ni ser i bild och efter att stolarna fick bli vita, blev det en trevlig kombo. I en container hittade jag dessutom den här kära hyllan som vi nog snart finner en plats till. Efter att vi shape-at upp den lite. Jag älskar att fynda i containrar. Man kan hitta allt där! Någon som har några bra fynd att skryta med?


Det är väl egentligen bara tiden att genomföra alla projekt som fattas, men den kommer, i sin egen takt. Nu ska jag njuta av våra varma element och fundera på hur man enkelt beskriver ett värmesystemsprojekt tillsammans med en folköl i handen.

2 kommentarer:

  1. Wow, vilken skillnad mella före o efter!! Bra jobbat!!
    Fia (Dr Lök)

    SvaraRadera
  2. Härligt med schysst feedback doktorn, ses snart! Och grattis till examen!

    SvaraRadera