lördag 24 november 2012

Mat i jord och i ditokällare

Hur snyggt växer inte brysselkålen?
Nu är vi redo för vintern. Till och med palsternackorna har kommit ner i källaren och när allting kommit på plats, var det dags att svavla ur matkällaren. Detta gör man för att ta bort oönskade gäster såsom svamp och bakterier. Att svavla ur matkällaren är ett urgammalt trick. Svavel eller svavelblomma är ett gult pulver som man vid denna övning sätter fyr på. Det är viktigt att man får till fullständig förbränning (gott om syre). Vi läste på ett forum att det är bra att sätta fyr på svavel genom att t.ex sätta en brännare under en burk med svavel (använd 2-3 msk pulver). Man får därefter stänga ordentligt och sätta igen ventiler med mera i källaren och låta det stå så i ett dygn. Sedan kan man vädra ur och vara där som vanligt igen.

Utöver att svavla ur vår källare har min käre sambo rensat ventilen ut från källaren (den bestod av ett helt igenkloggat rör). Nu är det med andra ord mindre fukt i källaren vilket är bra, innan hade vi alldeles för hög fuktighet. Vitsen med jordkällaren är att den ska hålla jämn temperatur över hela året och att den är lite fuktig så inte alla rotfrukter torkar ut bland annat.
Rättikabladen ser glada ut, vi får se hur stor rättikan blir. En inplockad kålrabbi - superschmeltz. Krispig och god!
Kvar i jorden har vi kålsorter, både på friland och i växthus. Sent i augusti satte jag dessutom rättika, en viktig ingrediens i min darlington Kimchee. Har jag tur kommer det lite rättika, annars får jag göra en ny helhjärtad satsning nästa år. Kål på friland heter i vårt fall brysselkål, kålrabbi och grönkål. När jag var 15 ville jag inte ens gå i närheten av kokande brysselkål, nu är jag mycket förtjust i dem! Tur är väl det, för vi har en del att tugga igenom!


Det är fler här på gården som gillar den omdonade matkällaren och grönkålen står stolt i landet!


Vill ni läsa mer om att elda svavel så hittade jag en länk från ett trädgårdsforum och jag har också läst om det på ett forum på alternativ.nu. Vi hade svavel hemma, annars kan man säkert finna det på en välsorterad trädgårdsbutik.



4 kommentarer:

  1. Fina bilder och vilken exemplarisk jordkällare!
    Intressant om svavlingen aldrig hört talas om det tidigare!

    Vart har ni fått tag i ert bågväxthus? Är på jakt efter ett liknande.

    Hörs
    //Nils

    SvaraRadera
  2. Tjenare!

    Va roligt att du skriver i sådana positiva ordalag. Jordkällaren har blivit riktigt fin. Tur att vi prioriterade den, välinvesterad tid tror jag. Bågväxthuset har kommit till genom arbetsutbyte. Inte arbete utfört av mig, men av min sambo. Plasten köpte vi sedan på nätet och fick hemlevererat. Vi satte sedan upp tunneln med hjälp av en massa fina vänner. Jag kan återkomma med namn på företaget för plasten om du har nytta av det?

    ha det
    /Lindis

    SvaraRadera
  3. Absolut vill jag det!
    Fina vänner är aldrig fel när man skall få stora saker gjorda! Mat och dryck går det åt då med!
    Vill gärna ha ett sådant nu när man flyttat från zon 1 till 3-4!
    Hittade en fin stensatt jordkällare på tomten när vi flyttade hit, sen har vi en rejäl matkällare under huset med. inte aktuellt att svavla den under huset då trillar väl tapeterna av?
    //

    SvaraRadera
  4. Plast (och även bågar tydligen) kan du köpa via Olssons frö. Källaren under huset ska du nog inte svavla. Låter som en typiskt bra förvaring för dina konserver, såg att du kokt in tomatsås till exempel! Vår källare under huset är alldels för torr för grönsaksförvaring. Satsa på den stensatta på tomten?

    SvaraRadera