tisdag 29 maj 2012

Bågarna är på plats!

Ikväll sätter vi upp sista regeln innan plasten åker på med hjälp av våra vänner imorgon kväll på bågväxthuset. Det är bråda tider här på gården. Man kommer innanför dörren från en heldag på jobbet med spännande forskningsfrågor och annat huvudbry, blir serverad en god middag innan man hoppar i arbetsbyxorna och kavlar upp armarna för att ägna kvällen åt omplantering eller som nu, till att färdigställa uppsättningen av bågväxthuset.

Som tur är har N varit framme med traktorn för att köra upp bäddarna under växthuset redan i förra veckan, så denna gång behöver vi "endast" resa huset och inte också fixa jord och rensa från ogräs.

På mors dag (min första!) var vi i aboretet i Kivik, där blommade ramslöken som jag inte hunnit berätta om. Men den är jättegod och  växer vilt (därmed gratis!), gärna i sumpig mark. Utöver ramslök finns också nässlor och humleskott att plocka under den tidiga våren (lite sent nu).
Förra helgen fick vi stor hjälp: några vänner till oss var förbi och vi hade gemensam arbetsdag och grillning på kvällen. Både barn och vuxna verkade uppskatta konceptet. Ni får en liten bild som smakprov på det som komma skall innan jag springer ut i det gröna jag också.

Åtta bågar till växthuset innebär en bostad för många tomater
På återseende - här är det trådgårdstisdag, trädgårdsonsdag, ditotorsdag som ni förstår. Innan jag slutar för idag: Letar ni plantor inför sommaren? Håll utkick efter oss på Baobab-festivalen i Malmö i helgen! Vi kommer att stå där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar