onsdag 2 maj 2012

Äntligen vita tak, bjälkträsket är bortblåst

Äntligen vita tak. Under dessa bjälkfoder hittade vi inget träsk - snarare fina bjälkar som vi målade vita med hjälp av fin färg vi fick av min kusin i Revinge. Tack Filip, Moa, Bea och Morgan. Det var dock inte så kul att måla furutaket denna gång, arbetsställningen är t.ex inte den bästa. Och har man som jag, precis haft stel nacke och snudd på nackspärr, så blir det inte bättre. Jag hade tänkt fota taket i kvällssolen men stod ute och sådde spenat och planterade om rotselleri så jag glömde av mig. Dessa bilder får därför räcka.

Före va taket ett riktigt bastu-tak!


Och vips så va bastun borta :)
Inomhussäsongen känns förbi dock. På sin höjd fixar jag lite möbler ute i solen (slipar och målar). Annars är det odling som gäller. Helgen bjöd på mycket av den varan så det blir strax ny uppdatering här.

Om bina och dess antal i en kupa kan jag berätta att rätt svar är 100 000 st bin! Visste ni dessutom att nu är drottningen som mest produktiv; hon lägger cirka 2000 ägg om dagen. Det är mer än vad hönsen gör kan jag tillägga. Och varje bi-ägg är ca 2-3 mm långt, elips-format. Ta det i relation till biets egen längd och resultatet är häpnadsväckande, både som kvot på pappret och i tanken och i huvudet. Naturen är allt klurig och obegriplig ibland!

So long!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar