söndag 6 maj 2012

Ner i jorden, frodas!

Bråda tider är det på våren. Har egentligen inte förstått det här innan men nu inser jag det mer och mer. Inget parkhäng och inga besök på möllans barer. Nej, men folköl i handen kan man absolut tänka sig, en grep i den andra och så vips är man igång. Med potatissättning, löksättning, krattning, sådd eller ja, någonting annat. I helgen som gick fick vi krattat i det framtida köksträdgårdslandet. Päror och lök är i jord, rotfrukter ska ner under veckan, sedan återstår det att fixa till våra bäddar i mitten av landet men först hamnar fokus  på det stora växthuset som ska upp (sa jag att det är ca 5*14 m stort?). Det blir tomater så det står härliga tider till.
Den högra delen av landet är potatis-landet. Vi fick ner ca 160 potatisar som torde generera 160 kg, dvs tillräckligt för att vi ska klara oss ett år.

Snart rapporterar jag om mer jag har lärt mig den sista tiden (sådjup, ogräs-eko-bekämpning samt planering i landet), men först ska jag ha en konferens med viktiga människor från universitetsvärlden. Vi ska prata om nya sätt att ta bort främmande och miljöförstörande ämnen från våra vatten!


Här ligger de förgrodda potatisarna och väntar på att få komma ner i jorden.

Det är bra att dra upp rader i landet innan potatisarna (eller någon annan grönsak, frö etc) ska ner i jorden. Att få det rakt är inte min starka sida :)

Mycket trevligt är det att vår sparris tittat upp! Idag är de ca 10 cm längre än här på bilden! Yeah
Peppar peppar, det ska nog gå bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar