onsdag 15 maj 2013

Vårvintersådden ger grönt och fräscht resultat


Sareptasenap och red russian

Vi är i full färd med att smaka på växthusets alla varianter av (asiatiska) kålsorter som vi drivit fram under tidiga våren. För er som inte har läst om det på bubblan kan ni klicka er vidare här. Med ett växthus som vi har, kombinerat med droppbevattning, har det varit mycket smidigare att få dessa gröna blad än vad vi anat. Tidigare hade jag nog bara smakat på en sort - pak choy. Den används flitigt i det asiatiska köket, gärna i kinesisk matlagning, thailändsk och indonesisk om jag ska nämna några. Pak Choy kan man idag även hitta i en välsorterad grönsaksbutik, men då är den nog ofta odlad långt härifrån. Rätta mig om jag har fel?

Utöver pak choy har vi även testat sareptasenap som har just en senapssmak eller faktiskt närmare dijon (wasabi, pepparrot) som sticker till i slutet av tuggan. Lite som när du äter sushi och tar aningens för mycket av den gröna gojjan. Den är därför inte lika mild som pak choyen och kan vara spännande att äta färsk i t.ex. en sallad eller i en kambodijansk rätt som jag läste om på denna blogg, värt att testa? Red russian är en annan sort som ska bli lite större än som på bilden innan den kan skördas. Den har ingen särskild framstående karaktär vad jag kan minnas - har bara ätit den förra säsongen också. Jag får återkomma med en mer tydlig beskrivning om denna.

Pak choy är verkligen snygg (?) och den kan bli ca 20-50% större än på bilden. Men vi har redan börjat käka av den. Sjukt mjäll att äta, den bör stekas ytterst snabbt.

Helt klart en favorit: pak choy. Smälter i munnen. Underbar att woka!
För att kombinera sysslor med att umgås med barn gäller det att finna smarta lösningar. En extra vattnerska i växthuset är aldrig illa - hon kan ju inte veta att vi har droppbevattning och därför egentligen inte behöver vattna från kanna! Men roligt tycker hon i alla fall att det är - hoppas att den känslan sitter i!


Vad skulle vi gjort utan vår hjälpreda? Som ni ser har vi mer plats i växthuset, snart kommer fler plantor in här (läs tomat, chilli, paprika och gurka bl.a.)

1 kommentar:

  1. Mmmm, ser fram emot att smaka när jag kommer i augusti :)

    SvaraRadera