fredag 19 april 2013

Det här med gödsel och skit

Nu är det äntligen dags för markbearbetning. Återigen har vi haft stor hjälp av våra grannar i form av gödselleverans: Verkligen tack för leverans och skit!

En stor hög med gödsel alltså, bara att hiva ut?! (stor bild pga efterfrågan på dessa, SL)
När det gäller att bearbeta marken så är det ju först nu det gäller. Innan har det varit alldeles för kallt och nästintill tjäle i marken tills för en vecka sedan. Det är bra att gödsla innan vi kör med traktorn. Bara att hiva ut lite skit med andra ord. Hönsgödsel anses vara väldigt potent för den innehåller flera gånger mer kväve än andra djurs gödsel. Det är till exempel av samma anledning som man kan göra bra biogas med ett substrat som delvis består av hönsgödsel.

Från en hög skit till spridd skit 
Jag har lärt mig en sak i detta arbetsmoment. Vissa grönsaker vill inte ha gödsel i lika stor utsträckning som andra. Dessa grönisar heter palsternacka och rödbeta, morot och lök vill inte ha någon alls. Därför är det bra att inte sprida gödsel på den del av grönsakslandet där de ska växa. Det ska jag se till att göra rätt nästa säsong. Nu får jag istället gå ut i landet och göra om för att göra rätt. Ett stort tips till er andra alltså som kanske inte hunnit till detta skit-göra-moment i ert trädgårdsarbete ännu. Man lär så länge man lever tänker jag och ler brett :)

En annan sak jag har lärt mig är att platsen för olika grönsaker flyttar från säsong till säsong, men det känns ju å andra sidan ganska logiskt. Till och med i grundskolan fick vi lära oss att jorden ibland ligger i träda t.ex. I år ser vi dessutom till att dubbla odlingsarealen. På den nya platsen på ängen är det inte lika mycket näring och här tänker vi oss anlägga odlingar av bönor, majs, pumpa, squash med mera.

Igår vabbade jag blandat med lite trädgårdsjobb och med en trött liten tjej. Det var på sätt och vis bra, vet inte om denna övning kunnat utföras så lätt annars? I det gamla landet ser vi spår från förra året; brysselkålen är gul och de sista pujolökarna såg Ludde till att lägga i en soppa på eftermiddagen tillsammans med nyligen uppgrävda jordärtskockor (gott!).

Trötthet, purjolök och gula brysselkål.








2 kommentarer: