torsdag 29 mars 2012

Tomatomplantering, del 1


Äntligen har vi planterat om våra tomater. Från förra årets 16 plantor har vi nu utökat tomatfamiljen till att omfatta hela 54 plantor. Från uppdrivnings-fas 1 (då du sätter ett gäng frö i samma lill-kruka/brättplats) har vi dock inte flyttat över alla tomater till fas 2. Vi hade inte krukor så det räckte (vi använder gamla havremjölkspaket som vi sparat sen länge, länge). Jag inser mer och mer att det här med planering är odlingens största bekymmer och därmed också en stor utmaning.

Vi har valt att sätta lite olika typer av tomater för olika behov. Vi tänkte att vi ville ha
1. tomater tidigt på sommaren
2. många fina små tomater under sommaren
3. många stora tomater att lagra under vintern

För att bemästra punkt 3 odlar vi därför två olika typer av pastatomater, den ena heter tommys lager (en lagringstomat) och den andra heter Roma (perfekt för pastasås mm). Idén är att koka ner tomaterna och konservera dem över vintern (så slipper vi köpa dvs konsumera tomatkross från butiken) och jag vill även testa att göra tomatchutney igen, för förra årets försök blev så lyckat men alldeles för få burkar. Chutney brukar man göra på alla gröna tomater som är kvar i växthuset innan man stänger det för vintern (de hinner därmed aldrig bli riktigt röda).

Nästa omplantering i huset berör kronärtskockor. I helgen var vi på en av de bättre plantskolor jag har besökt: Åbergs plantskola utanför Ystad. Här fanns verkligen allt. Vi köpte bland annat schyssta sparrisplantor (jordslagna) för 25 kr styck. Så nu måste det grävas en sparrisbädd. Ju mer sol och ju mer vindstilla, desto bättre är det. Och angående plantskolan: Åk dit! De har en underbar visningsträdgård och stora odlingsområden och lägg där till: ett café!

Katalogen för Åbergs plantskola!

Innan jag gick och la mig idag var jag ute och tittade in stjärnhimlen med kamera och stativ. Det blir fler vändor insåg jag i fotograferandets stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar