onsdag 21 mars 2012

Ljusa dagar (och kvällar) för uteprojekt

Snart ställer vi om tiden till vår (insåg jag) men nästa gång ställer vi om samhället (önskar jag)! I takt med att dagarna blir varmare och ljusare har vi anammat nya rutiner här hemma. Jag har börjat cykla till bussen på morgnarna och den lilla tid som benen trampar mig framåt, lyssnar jag på det mesta genom min ipod eller telefon.

Tidigt i morse lyssnade jag på P1 och historien om Lundin Oil, som är ett svenskägt företag som har härjat nere i Sudan för att rent krasst utvinna olja och tjäna mer pengar till sitt redan ganska välvuxna företag. I Sudan rådde det en konflikt under denna tid, vilken förvärrades i de områden där Lundins verksamhet höll sig aktiv. Hela verksamheten syftade däremot, enligt Lundin själv, till att erbjuda Sudan arbetstillfällen och att ge landet ekonomisk vinning som i sin tur kan ge fart på landets utveckling. Det skulle kunna vara en möjlig utsago när utländska företag sätter igång verksamheter utanför sitt lands gränser, men det är dock inte en självklar effekt. I fallet mellan Sudan och Lundin Oil, vill bland annat Amnesty mena något annat. Jag undrade i mitt stilla sinne vad som kommer att hända när utvinningen av den sista doppen olja är nådd, är det då Saudi Arabien har så många vapen att ingen vill ta sig dit för att finna olja? Ja, mer om detta ska jag inte sia, men det var i alla fall en uppfriskande debatt så där tidigt på morgonen.

När jag kom hem senare på eftermiddagen tog jag och Zäta en sväng i trädgården och tittade in våra senaste projekt. Min sambo har ett stort ympningsprojekt på gång. Grundstammar från trädgården från bland annat plommon får tjäna som stam till kvistar från persika och andra plommonsorter. Om det blir frukt några år senare får vi tålmodigt vänta och se.


Nere från matkällaren har vi också burit upp det andra ympningsprojektet som påbörjades sent i höstas och som jag skrev om då. Nu har de fått komma upp från mörkret, dels för att de hade börjat få ytlig mögel men också för att de nu bör få se ljuset. Andra trevliga projekt från i höstas är vår vitlöksbädd, där vi nu kan se att den börjat titta upp. Eftersom hönorna springer runt har vi lagt på ett gunnebo-stängsel för att skydda våra skatter. Men dock inga ostronskivlingar ännu, men skam den som ger sig.


Innan helgen passade vi även på att få hem en ensilage-bal av vår eko-mjölkbonde som bor en knapp mil bort. Det är även av honom som vi köper vårt ekologiska hönsfoder av också. Höet använder vi för att täcka våra odlingar med sen efter att vi sått ut för att minska på allt jobb med ogräs och för att det växer bättre med täckning helt enkelt.


Innan Zäta och jag gick in igen tog vi lite bilder på det häftiga kvällsljuset. Som ni ser har vi även el här ute på landet.


I helgen river vi ut garderober och väggar från den gamla hallen. Vi vill göra det till ett mindre sovrum och i framtiden kan det nog bli utmärkt som ett barnrum. Fler bilder kommer snart!
Simma lugnt (utan olja)!
/Lindis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar