fredag 27 juli 2012

Belöningar

Gröna bubblan har varit på semester, därav har inläggen duggat glest den sista tiden. Det innebär dock inte att arbetet på gården har stått stilla. I takt med att solpanelen kom på plats har också solen tittat in över Skåne och det frodas i landet. Detta inlägg kommer jag därför att tillägna soleran och det den för med sig i form av en enkel bilduppvisning.

Först ut är stocken även kallad stockros. Min första planeterade perenn men inte den sista. Märk väl att jag egentligen inte gillar det där med blommor alltför mycket - man kan ju inte äta dem! Men de är fina några få när de kan varvas med matnyttigheter!

Jag fick stocken av min goda vän Anna - tack för en fin present!
Jag tror inte att jag la ut någon bild på de färdigställda solfångarna så här kommer den:

Solfångarna fungerar fantastiskt - vi duschar och diskar i varmt varje dag utan att blinka! Ocj tekniken skall även fungera bra för diffusionsljus (ej direkt-sol) så jag väntar spänt på det riktiga beviset för det.
Jag trodde att vi inte skulle ha så mycket att göra nu när allting i växthus och grönsaksland är sått/planerat men det fick jag veta att jag tänkte fel om. För man kan till exempel göra trevliga saker som att skörda små mängder rotfrukter då man ändå måste gallra. Och sen behöver det rensas och vattnas nu när solen är ute hela dagarna. För att inte tala om att skörda. Och de tidiga kålsorterna (asiatisk kål såsom pak choi) som vi satte, har nu snart gått i blom och då behöver vi ta frö på dem så att vi kan så ut även nästa år. I övrigt har vi försökt att maximera på de platser i landet där grobarheten varit låg - vi sår i med nya frön där. Så har det varit med koriander och sockerärtor, för de kan hinna komma även en gång till under denna säsong och därmed öka på vinterförråden ytterligare.

När det börjar växa i trådgården är det bäst att ha en grönsakskorg stående vid ytterdörren för rotfrukter som skall provsmakas. Ängssyran är inte planerad i landet men väl ätlig. Församling måste därmed påbörjas snart.
Grönsakslandet har visat sina framfötter och vi är nöjda med vårt test-år även om vissa saker går sämre än väntat. Men det hör odlingen till. Från vänster på den stora bilden ser ni lök, palsternacka, morötter, dill/persilja/koriander, sallad/rödbetor, purjolök samt blandat smått å gott, bönbädd samt den täckta kålbädden. 

Pumpa, morot och lök har det varit gott resultat på. Vi kommer att ha för vintern utan problem tror vi.
Även potatis och sockerärtor samt bondbönor kommer nog att ge god skörd. Men med sockerärtor har jag lärt mig att man nog aldrig kan ha för mycket. Denna långa rad har fyllt 12 stycken liters-påsar med förvällda bönor. Och med tanke på hur gott det smakar så tror jag det hinner ta slut redan i november.

Sockerärtorna fick sig ett stängsel för någon helg sedan - vi fick hjälp av våra fina vänner Anneli och Mauri som var här på besök med sin Clara.
Eftersom det har hänt så mycket på senaste och rapporterna varit få utlovar gröna bubblan en växthusuppdatering inom kort, tills dess bubblar vi vidare här i det sköna gröna Skåne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar